Vrijwilligerswerk in Kathmandu

15 september 2018 - Kathmandu, Nepal

Afgelopen zondag zijn we gestart met vrijwilligerswerk in Kathmandu. In Nepal hebben ze alleen zaterdag vrij, zondag is weer de eerste werkdag van de week. Daar staat wel tegenover dat ze veel, maar dan ook erg veel feestdagen hebben, dus dat compenseert weer wat :)

Uitbreiding Women’s CenterStenen uitbikken bij het Women's Center
De eerste hand is inmiddels gelegd aan de uitbreiding van het women’s center. Voor dit project heeft Robert de achterwand van het bestaande buitengebouw er zo zorgvuldig mogelijk uitgebroken en samen met twee Belgische vrijwilligers de fundering voor de nieuwe vloer gelegd. De stenen van de achterwand zijn zoveel mogelijk door de aannemer hergebruikt voor de opbouw van de nieuwe muren, dus deze moesten eerst nog van het oude cement worden ontdaan. Dat was hard werken in de brandende zon!

Robert heeft met Tej (oprichter VSN) afgesproken dat hij de elektrische voorzieningenDe eerste 'stenen' worden gelegd voor de uitbreiding van het Women Center voor dit nieuwe gebouw op zich gaat nemen, de vraag is alleen wanneer dit gaat gebeuren, aangezien we de komende 6 weken niet in Kathmandu zijn. Robert heeft intussen wel de plafondventilator van een ander lokaal gerepareerd. De opbouw van het nieuwe lokaal is tot nu toe voorspoedig verlopen, inmiddels zit het dak er al op, en zijn de wanden klaar om gestuct te worden. Op vrijdag heeft Robert met twee Franse vrijwilligers de binnen en buitenkant van een nieuw lokaal op de CBIA school geverfd.

School en naschoolse opvang

Teacher Training op de CBIAMerel heeft op zondag en maandag met verschillende docenten van de Career Building International Academy (CBIA) meegekeken in de les. Toch wel een verschil met de Nederlandse basisschool! De kinderen blijven de hele dag in hetzelfde lokaal, maar hebben voor ieder vak een andere docent. In de meeste lokalen is het erg rumoerig, niet alleen zijn er  grote groepen (36 leerlingen), maar ook praten ze door elkaar heen en zijn soms niet echt bezig met de les. Het is interessant om te zien hoe de groep op iedere docent weer anders reageert. Met Ine en Amber (twee vrijwilligers Activerende werkvorm tijdens de teacher traininguit België) heeft Merel een workshop georganiseerd voor de docenten van CBIA. In deze workshop hebben we informatie gegeven over klassenregels, positief bekrachtigen, actieve werkvormen en wat theorie over “de zone van de naaste ontwikkeling”  van Vygotski. We hebben hierbij voortgebouwd op de workshop die vrijwilliger Tirzah in juli heeft verzorgd. Het was heel leuk om deze workshop te mogen verzorgen aan de docenten van de CBIA school. We kregen van verschillende docenten ook positieve feedback terug. We hebben de workshop afgesloten met een actieve werkvorm waarin de docenten hebben nagedacht over wat ze van onze workshop gaan meenemen in hun lessen. Nu maar hopen dat de nieuwe kennis inderdaad in de praktijk wordt gebracht :).

Videocoaching op de Talent SchoolDaarnaast heeft Merel zich bezig gehouden met de Talent School, het naschoolse project van VSN. Bij de Talentschool krijgen de kinderen huiswerkbegeleiding. Als het huiswerk af is, is er ruimte voor workshops over beroepsoriëntatie of leuke activiteiten. Robert heeft op dinsdag een tekenworkshop verzorgd, waarin de kinderen hun favoriete superheld hebben getekend (zie hier een zeer bekende Nederlandse superheld→).Hebben jullie deze superheld weleens gezien?Ook hebben de kinderen de Nepalese vlag getekend. Merel heeft de begeleider van het project training gegeven over de ontwikkeling van kinderen en over hoe kinderen leren. Deze begeleider is nog vrij jong en is na haar middelbare school gestart als huiswerkbegeleider op de Talent School en als docent in het Women’s Center. Merel heeft een korte sessie van videocoaching gedaan met de begeleider. Door alles wat de begeleider goed doet te bekrachtigen, heeft zij nu hopelijk iets meer vertrouwen in zichzelf als docent.

Women’s Festival

ZDe vooravond van Women's dayoals we net al hebben genoemd kent Nepal veel feestdagen. Een van de feestdagen deze week was “Women’s Day”. Op dinsdagavond kwamen alle (schoon)zussen van onze gastmoeder langs om te dansen en te eten. Wij mochten hier ook bij zijn en in prachtige sari’s gehuld meedansen met de vrouwen. Super tof om dat mee te maken! De dag erna begon het vrouwenfeest dan echt: de hele dag werd er gedanst in alle tempels van de stad. Daarnaast vasten de vrouwen. En dit alles om voorspoed te vragen voor hun man en gezin. Helaas was Merel ziek deze dag (gevalletje big-mac op Ibiza) en kon niet mee de stad in. Robert is met de andere twee Nederlandse meiden, Maud en Janneke wel de stad in geweest. De meiden hebben gedanst bij een tempel en zijn met heel veel mensen op de foto geweest.

Zegening van de nieuwe motorNaast de feestdagen maken we ook kennis met andere culturele aangelegenheden. Zo werd op donderdagochtend de nieuwe motor van het neefje van ons gastgezin eerst gezegend met wierook en verschillende offers, voordat hij veilig de weg op mocht gaan.

Sightseeing

@BhaktapurTerwijl Robert en de Franse vrijwilligers druk aan het schilderen waren, zijn Merel en Janneke met Vincent (vrijwilliger uit Denemarken) naar Bhaktapur geweest (Er waren maar drie verfrollers namelijk, heel jammer…:)). In het stadje Bhaktapur zijn veel oude straatjes en gebouwen te vinden. Heel fijn om hier even rustig doorheen te struinen en de lokale bevolking en hun dagelijkse bezigheden te observeren. Natuurlijk waren er ook weer genoeg mooie tempels, met name de tempel met Geit in zichtde geit was erg mooi :)  We hebben in Bhaktapur ijsjes gegeten van yakmelk (lokale specialiteit) en Bhaktapur “king curd”, een soort zoete yoghurt, meegenomen om s’ avonds als toetje te eten (onze gastmoeder is hier dol op!).

Op onze vrije zaterdag zijn we met Janneke naar de Pashupatinath tempel geweest. Deze Hindoetempel ligt naast de meest heilige rivier van Nepal, de Bagmati rivier. Naast dat dit een vrij groot en belangrijk tempelcomplex is, is dit ook de plek waar crematies plaatsvinden. De overledenen worden eerst gewassen met het heilige water uit de rivier. Vervolgens vinden er diverse rituelen plaats en uiteindelijk wordt de overledene gecremeerd aan de oever van de rivier. De familie is hierbij aanwezig. Als buitenstaander is het toegestaan om de crematies vanaf de overkant van de rivier te aanschouwen. Voor ons was dit een heel bijzondere ervaring. Mooi en interessant om te zien dat er zo openlijk met de dood wordt omgegaan, hoewel er ook duidelijk rouw wordt geuit. Ondanks dat het heel@Pashupatinath Tempelcomplex indrukwekkend was, voelde het ergens ook wel als een inbreuk op de privacy van de rouwende families. Opmerkelijk was ook dat direct naast de crematies kinderen vrolijk in het water zwemmen en spelen. En dat terwijl de resten van de crematie in de rivier worden gespoeld. We hebben de hele ochtend op deze indrukwekkende plek doorgebracht en rustig de tijd genomen om alle ervaringen in ons op te nemen.

@ Pashupatinath TempelcomplexVervolgens zijn we nog naar Thamel en Ason in het centrum geweest om te lunchen en te shoppen. We zijn heel enthousiast over Kathmandu! Er zijn zoveel mooie tempels, leuke straatjes, lekker eten... Het enige wat van ons wel iets minder mag dat zijn de motoren (stel je voor dat je in voetgangerszones niet mag fietsen, maar wel met 80 op je motor voorbij mag scheuren). Best wel vermoeiend al dat getoeter en die uitlaatgassen, terwijl je lekker winkeltjes aan het kijken bent. Een ander ding is het openlijk en zo hard mogelijk rochelen en spugen op straat. Rustig voor iemands voeten, of uit de bus vandaan op iemands hoofd. Erg smakelijk, maar niet heus. Maargoed, wellicht gaan wij over 3 maanden ook wel al rochelend op de motor door het leven. De tijd zal het leren :)

Onze Nepalese Aamaa en BuwaaVanavond hebben we nog voor de laatste keer kunnen genieten van de kookkunsten van onze gastmoeder. We gaan haar (en de douche) waarschijnlijk nog missen de komende tijd!  Morgen vertrekken we naar het dorpje Kaskikot, waar we vrijwilligerswerk gaan doen op een schooltje. Daar hebben we helaas geen internet, maar zodra we weer in de stad zijn zullen we onze blog updaten!

1. Bert en Lian:
    15 september 2018
    Je leert je camera kennen Robert, zie ik. Pakkende foto's! Enthousiaste docente hoor, Merel.
  2. Lysette:
    15 september 2018
    Super dat jullie het zo naar je zin hebben! Geniet er goed van! Mooie foto's idd☺
    Enjoy! 😘
  3. Bert van Tongeren:
    16 september 2018
    Mooi en uitgebreid verhaal. Geeft goede indruk van jullie zinvolle en dankbare werk, welke jullie met een lach doen. Geniet en ga zo door!
  4. Rita:
    16 september 2018
    Super om het te lezen! Wat zijn jullie druk, maar ontzettend leuk dat jullie dat met ons delen! Succes verder en ik zie weer uit naar het volgende verhaal!
  5. Rick en Ina Stam:
    16 september 2018
    Wat weer veel indrukken voor jullie ,maar ook voor ons.Mooie foto's, die een duidelijk beeld bij jullie reisverslag geven.Via de whts. app.vernomen dat jullie een erg hobbelige rit van min. 8 uur hadden met de bus naar Pokhara en vandaar met de auto nog en ritje van een uur naar jullie gastgezin in Kaskikot. Nu eerst even bijkomen van de reis, we wensen jullie een mooie kennismaking met het dorp en al zijn bewoners, waar jullie de komende tijd verblijven.
  6. Bert en Lian:
    17 september 2018
    Heerlijk om zo met jullie mee te genieten, en het is wederom indrukwekkend hoeveel jullie ondernemen
  7. Leon:
    17 september 2018
    Leuk verslag weer, zeer herkenbaar ook zeker die ervaring met de openbare crematie idd dat gevoel van schending van hun privacy maar toch ook zo normaal en waardig..vergeet ik nooit meer..
    Ik kijk weer uit naar jullie volgende verslag
  8. Jos en Willemien:
    17 september 2018
    Prachtige verhalen en mooie foto's. Bijzonder om dit avontuur een beetje van de zijkant mee te maken.
    Veel succes in Kaskikot en de groeten daar!
  9. Anouk:
    17 september 2018
    Wat een mooie ervaringen al en mooi werk verzetten jullie!
  10. Peter en Greet van der Pouw Kraan:
    18 september 2018
    Wat een belevenis voor jullie en een geweldige werk ervaring Hopelijk genieten jullie er ook nog een beetje van want het is toch wel een hele aparte ervaring denk ik. Heel veel succes verder nog en we blijven je mooie blog volgen hoor.